Sunday, November 15, 2009

" Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kail hendaklah kamu mengambil terus ikan itu. Janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup… Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang. Setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya. Janganlah sesekali kamu terus meninggalkannya begitu sahaja kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu… Jika kamu menadah air biarlah berpada. Jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh. Cukuplah sekadar memenuhi keperluanmu. Kerana apabila sekali ia retak, tentu sukar untuk kamu menampalnya semula. Akhirnya ia dibuang sedangkan jika kamu cuba membaikinya, mungkin ia masih boleh digunakan lagi… Begitu juga jika kamu memiliki seseorang terimalah seadanya. Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa. Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan kesilapan, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya. Akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu memaafkannya, boleh jadi hubungan kamu akan berterusan hingga ke akhirnya… Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah dan cuba mencari makanan yang lain. Terlalu ingin mengejar kelazatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya lagi. Kamu akan menyesal… Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan yang kamu pasti membawa kebaikan kepada dirimu. Menyayangimu. Mengasihimu. Mengapa kamu berlengah dan cuba membandingkannya dengan yang lain? Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan kehilangannya apabila dia menjadi milik orang lain. Kamu juga yang akan menyesal……"

Friday, November 6, 2009

miasara ost papadom~

Miasara
waktu pagi kau sinari hidup ini
bangun papa bangun mami
kau sebut di telinga kami
satu hari kau kan pergi
tinggal kami bersendiri
walau apa kan terjadi
kau tetap akan kami cintai

ohh.. miasara tidur lah
kamikan bersama mu
dibuai mimpi nan indah
dan doa papa dan mama mu
tidur lah miasara
tidur lah miasara
tidur lah

miasara
yang pertama anugerah terutama
senyuman mu belai jiwa
pengubat hati yang lara
tuhan lindungi permata
selamatkan sentiasa
dari duka di dunia
akan kita hadapi bersama
rambut mu mata mu bibir mu hati mu
senyum mu tawa mu di hatiku selalu

ohh.. miasara tidur lah
kasihani mama mu
kerana dia menunggu
untuk bersama bapa mu
tidurlah miasara
tidurlah miasara
tidurlah

tidurlah miasara
tidurlah miasara
tidurlah miasara
hooo.. tidurlah

ntuk adik2 aku y manje2,dgr la lgu ni sbelom tdo...kompem lena diulit mmpi..hehehe...kunun2 abh bg lgu ni keh....layannnn~

mi n abah tersayang~



i wanna-all american rejects~

I never thought that I was so blind
I can finally see the truth, it's me for you
Tonight you can't imagine that I'm by your side
'Cause it's never gonna be the truth too far for you

But can you hear me say? Don't throw me away
And there's no way out, I gotta hold you somehow

I wanna, I wanna, I wanna touch you
You wanna touch me too
Everyday but all I have is time
Our love's the perfect crime

I wanna, I wanna, I wanna touch you
You wanna touch me too
Every way and when they set me free
Just put your hands on me

Take everything that I know you'll break
And I give my life away so far for you
But can you hear me say? Don't throw me away
There's no way out, I gotta hold you somehow

I wanna, I wanna, I wanna touch you
You wanna touch me too
Everyday but all I have is time
Our love's the perfect crime

I wanna, I wanna, I wanna touch you
You wanna touch me too
Every way and when they set me free
Just put your hands on me

Tonight I'm weak, it's just another day without you
I can't sleep, I gave the world away for you to
Hear me say, don't throw me away
There's no way out, I gotta hold you somehow

All I wanna do is touch you
I wanna, I wanna, I wanna touch you
You wanna touch me too
Everyday but I all I have is time
Our love's the perfect crime

I wanna, I wanna, I wanna touch you
You wanna touch me too
Every way and when they set me free
Just put your hands on me

I wanna, I wanna, I wanna touch you
You wanna touch me too
Everyday but I all I have is time
Our love's the perfect crime

I wanna, I wanna, I wanna touch you
You wanna touch me too
Every way and when they set me free
Just put your hands on me

Wednesday, November 4, 2009

rabu:12.50(5 nov 09)

mi ngan abh da berangkat kot ni...dr trganu...esok naik flight ntuk mnuanikan haji d tanah suci...
aku tulis ni pn,mi n abh x sempat bace kot...balik nnt la bace neh...hahaha...
saje je mengisi mase lapang...kami adek badek bakal merinduimu....chewahhh...
kpade smer kwn2 aku y bce blog aku ni,doakan la mak ayh aku k....smoge diorg mendapat haji y mabrur...selamat n ksihatan baik2 jek kt sane...kpade adik haku alia o pggilan manje,adibah nor,bsabar ye mekya....tau dos awk tu manje,kne bdikari...hahaha...kpd mekngoh,slamat menguruskan rumahtangge sbaik mgkin!!anda boleh!!!hahaha...duit tu jgn wat2 lupe nk masuk larhhh...esok ejie g kat mi n abah,jumpe2 cium2 lu,mntak berkat....nk final dh ni...asyiq tu jge ayam itik molek2 keh...abh adop nk beli2 dedak..g beli sndrik!!haha...40 ari jek...sabo2..abg qisti,jgn kuat berdetim sgt...x molek...ngeeee~apit plop rajin2 la balik jenguk adik badek d kampong...jgn koya jd org bando sgt larhhh....stahun skali ditemui di dungun...huh....
mek la cam beser r...model plg kuat nangis...abes final kite merendekkkkk nehhh...ejie duit byk nih...haha!i blanje u keh..jgn nangesh2...udus....pape pom,jmpe mi ngan abh taun depan!!!waaaa....syg mi n abh sgt33333333....muahhhhh3!!!

Sunday, November 1, 2009

















5 november 2009-btolak menunaikan haji..
ejie n adik badik y lain slalu doakan y tbaik ntuk mi n abh...
ejie syg mi n abah....muahhhhhhhhhhhhh!!!

chad michael murray~

meet me halfway~

I can't go any further then this
I want you so badly, it's my biggest wish

Cool,
I spent my time just thinkin thinkin thinkin bout you
Every single day yes, I'm really missin' missin' you
And all those things we use to use to use to do
Hey girl, what's up, it use to used to be just me and you
I spent my time just thinkin thinkin thinkin bout you
Every single day, yes I'm really missin missin you
And all those things we use to use to use to do
Hey girl what's up, what's up, what's up, what's up

Meet me halfway, right at the boarderline
That's where I'm gonna wait, for you
I'll be lookin out, night n'day
Took my heart to the limit, and this is where I'll stay
I can't go any further then this
I want you so bad it's my only wish

Girl, I travel round the world and even sail the seven seas
Across the universe I go to other galexies
Just tell me where you want, just tell me where you wanna to meet
I navigate myself myself to take me where you be
Cause girl I want, I, I, I want you right now
I travel uptown (town) I travel downtown
I wanna to have you around (round) like every single day
I love you alway... way

Can you meet me half way (I'll meet you halfway)
Right at the boarderline
That's where I'm gonna wait, for you
I'll be lookin out, night n'day
Took my heart to the limit, and this is where I'll stay
I can't go any further then this
I want you so bad it's my only wish
I can't go any further then this
I want you so bad it's my only wish

Let's walk the bridge, to the other side
Just you and I (just you and I)
I will fly, I'll fly the skies, for you and I (for you and I)
I will try, until I die, for you and I, for you and I, for for you and I,
For for you and I, for for you and I, for you and I

Can you meet me half way (yup yup)
Can you meet me half way (yup yup)
Can you meet me half way (yup yup)
Can you meet me half way (yup yup)
Meet me half way, right at the boarderline
That's where I'm gonna wait, for you
I'll be lookin out, night n'day
Took my heart to the limit, and this is where I'll stay
I can't go any further then this
I want you so bad it's my only wish
I can't go any further then this
I want you so bad it's my only wish

o teganya~

video

stress~
































































































Seringkali dalam kehidupan kita, pekerjaan dan pembelajaran adalah 2 faktor membawa gejala kerunsingan sehingga keadaan ketegangan atau stress. Manusia seringkali mengadu bahawa ia mengalami stress, 'tension' atau tegang. Peningkatan gejala stress dikalangan pelajar seringkali dikaitkan dengan faktor persekitaran semasa khususnya menjelang musim peperiksaan. Senario ini serupa apabila kita menyatakan bahawa kita tiada 'mood', atau kita tiada minat untuk belajar. Bagi golongan dewasa, stress seringkali melanda kehidupan berikutan masalah kewangan dalam rumahtangga. Apakah kesan buruk gejala stress? Kesepian dan menyendiri merupakan symptom susulan akibat stress. Jika tidak diatasi, kesan buruk yang lebih serius boleh berlaku seperti tekanan perasaan & bunuh diri. Jadi, atasi stress segera dengan bertenang & berfikiran positif untuk kehidupan yang lebih sihat. Senyum juga mampu mengawal stress anda.

so,cane aku n kwn2 aku menangani stress??

-lepak mapley..
-mkn roti boom n roti planta..(fu-roti chesee...)
-lepak d dataran tnpe bbuat pape..
-lepak biestro..
-KAROK...
-slalu ngan shabat2 aku y slalu ngan aku x kre tym suke o duke...

thanks kwn2...cha,fu,k.bell,ah,k.ti.yani,ika,linda,aha,k.farah ganu,n sumer y slalu bg aku advice...

friendship~





























Friendship is the cooperative and supportive relationship between two or more people. In this sense, the term connotes a relationship which involves mutual knowledge, esteem, affection, and respect along with a degree of rendering service to friends in times of need or crisis. Friends will welcome each other's company and exhibit loyalty towards each other, often to the point of altruism. Their tastes will usually be similar and may converge, and they will share enjoyable activities. They will also engage in mutually helping behavior, such as the exchange of advice and the sharing of hardship. A friend is someone who may often demonstrate reciprocating and reflective behaviors. Yet for some, the practical execution of friendship is little more than the trust that someone will not harm them.

Value that is found in friendships is often the result of a friend demonstrating the following on a consistent basis:

In a comparison of personal relationships, friendship is considered to be closer than association, although there is a range of degrees of intimacy in both friendships and associations. Friendship and association can be thought of as spanning across the same continuum. The study of friendship is included in sociology, social psychology, anthropology, philosophy, and zoology. Various theories of friendship have been proposed, among which are social exchange theory, equity theory, relational dialectics, and attachment styles.

Thursday, September 3, 2009


























umahku syurgaku~

renungan bersama~

1. Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ?

2. Apa yang paling jauh dari kita di dunia ?

3. Apa yang paling besar di dunia ?

4. Apa yang paling berat di dunia ?

5. Apa yang paling ringan di dunia ?

6. Apa yang paling tajam di dunia ?

Suatu hari, Imam Al Ghozali berkumpul dengan murid-muridnya.

Lalu Imam Al Ghozali bertanya....

Pertama, "Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?".

Murid-muridnya menjawab, "Orang tua, guru, kawan dan sahabatnya". Imam

Ghozali menjelaskan semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat

dengan kita adalah "MATI". Sebab itu sememangnya janji Allah SWT bahwa

setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Ali Imran : 185)

Lalu Imam Ghozali meneruskan pertanyaan yang kedua....

"Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?". Murid-muridnya menjawab

"Negara Cina, bulan, matahari dan bintang-bintang". Lalu Imam Ghozali

menjelaskan bahawa semua jawapan yang mereka berikan itu adalah benar. Tapi

yang paling benar adalah "MASA LALU". Walau dengan apa cara sekalipun kita

tidak dapat kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini

dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran

Agama.

Lalu Imam Ghozali meneruskan dengan pertanyaan yang ketiga....

"Apa yang paling besar di dunia ini?". Murid-muridnya menjawah, "Gunung,

bumi dan matahari". Semua jawapan itu benar kata Imam Ghozali. Tapi yang

paling besar dari yang ada di dunia ini adalah "NAFSU" (Al A'Raf : 179).

Maka kita harus berhati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa

kita ke neraka.

Pertanyaan keempat adalah, "Apa yang paling berat di dunia ini?" Ada yang

menjawab "besi dan gajah". Semua jawapan adalah benar, kata Imam Ghozali,

tapi yang paling berat adalah "MEMEGANG AMANAH" (Al Ahzab : 72).

Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung dan malaikat semua tidak mampu ketika

Allah SWT meminta mereka untuk menjadi kalifah (pemimpin) di dunia ini.

Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT, sehingga

banyak dari manusia masuk ke neraka karena ia tidak dapat memegang

amanahnya.

Pertanyaan yang kelima adalah, "Apa yang paling ringan di dunia ini?"...

Ada yang menjawab "kapas, angin, debu dan daun-daunan". Semua itu benar kata

Imam Ghozali, tapi yang paling ringan di dunia ini adalah meninggalkan

Sholat. Gara-gara pekerjaan kita meninggalkan sholat, gara-gara bermesyuarat

kita meninggalkan sholat.

Dan pertanyaan keenam adalah, "Apakah yang paling tajam di dunia ini?"...

Murid-muridnya menjawab dengan serentak, "pedang". Benar kata Imam Ghozali,

tapi yang paling tajam adalah "LIDAH MANUSIA". Karena melalui lidah, Manusia

selalunya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.

Beauty Of Allah

Pernah soalan ini terfikir. Bila? Masa kecil dulu. Children are blessed with boundless curiosity. I can’t really remember the exact age when I first encountered the concept of God. But, this question came naturally to my mind when I looked up to the sky. The sky symbolises the greatness of God. Kenapa awan? Something unreachable remains precious. ‘Mungkin Tuhan tinggal di atas sana..’ bisik diriku yang kecil dulu. Awan biru putih itu kutenung-tenung. Sesekali kagum bila melihat ia bergerak membentuk objek tertentu. The sky is alive! Begitulah manusia mengenali alam dengan rasa takjub. Takjub akan kesempurnaannya.

Today, looking through my window, the sky is cloudy. And suddenly, I remember this childhood question. Life becomes complicated until I forget to cherish the beautiful clouds hanged nicely there.

Sometimes, I have to go to the basic. To understand then fall in love to the beauty of Allah.

my future sis in law~



























hehe..bakal pengantin ni..pic kawen akn menyusul kemudian~cam papparazi lok..ngee~

kisah lucu di bulan pose~

"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid " kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.
Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib.

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

" Kenapa? " tanya Abah.

" Lailatuqadar " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? "

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

" Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah.., " sambung Abah lagi

Wednesday, September 2, 2009

perjalanan ke kg halaman-kg Gong Duek,Besut

balik kg bbuke pose bsame grandparents kt besut..ohohho..
layan..zass!!





buke pose tym~yummy!-masakan ibunda-













































































bulan pose dtg lg...pose jauh dr femli mmg derite amat...
mkn pn men redah jep..kalo bbuke pose ngan femli nk mkn pe pn boley...
so,spnjg bkn pose,aku da meluangkn mse slame 6 ari di dungun,smate2 ntuk bpose bsame femli terchentaa~jom ler lyn pakej bke pose aku 6 ari kt dgun d bulan ramadhan ni..haha..mmg perit r tgk tym lapo2..
tp..i likeee~yummy!!

Friday, July 10, 2009

koleksi feveret video(O___o)"

video video video video

cerpen : "yang terakhir"

Shikin mencampakkan novel ‘Salina’ itu ke dinding.

‘Ah…sudah! Aku tak mahu dengar apa-apa lagi mengenai ayah aku. Bingit…kau tahu tak..B-I-N-G-I-T! Bingit! Ayah aku tak pernah adil. Itu tak boleh, ini tak boleh. Kalau abang aku…hai..semuuaaa boleh. Asyik besarkan abang aku saja,’ luah Shikin pada Lina, rakan kamcengnya.

Shikin sudah tidak boleh tahan dengan perangai ayahnya. Asal dia hendak keluar dengan rakan-rakannya, mesti ada halangan. Kalau abangnya, Uthman keluar bukan mainnya senang. Minta kebenaran dan dua keping wang nota lima puluh dolar, terus dia keluar. Nak keluar sampai pukul dua belas malam pun ayahnya tak kisah. Asalkan dia balik sudah.

Lain pula keadaanya bagi Shikin. Asal dia hendak keluar, bertubi-tubi soalan yang ditanya ayahnya. Nak keluar dengan siapa, nak pergi mana, balik pukul berapa dan seribu macam soalan lagi. Balik lambat satu minit pun tak boleh. Nanti mulalah ayahnya membebel. Bermulalah cerita dongengnya kononnya anak gadis hari ini tak tahu duduk diam di rumah, asyik lepak tak tentu arah. Kalahkan anak lelaki. Padahal Shikin keluar kerana ingin berbincang dengan rakan-rakannya mengenai projek sekolah. Di mana lagi ‘port’ mereka kalau bukan di perpustakaan Tampines.

Walaupun umur Shikin menjangkau tujuh belas tahun namun dia tidak sebebas rakan-rakannya yang lain. Shikin tahu harapan ayahnya tinggi mengunung ingin melihatnya berjaya namun dia tidak faham mengapa ayahnya suka sangat menyekat kebebasannya. Tidak banggakah dia dengan sebelas A1 yang Shikin dapat dalam peperiksaan peringkat ‘O’ tahun lalu? Masih tidak gembirakah dia Shikin mendapat tempat di maktab rendah terunggul iaitu Cambridge yang dia sendiri pernah menuntut sewaktu dia masih digelar seorang pelajar? Apa lagi yang dia mahu? Semua harapannya hampir terlaksana. Tinggal menunggu Shikin melangkah ke menara gading. Itu pun sudah ditentukan olehnya.

‘Ikin mesti janji dengan ayah yang Ikin akan belajar bersungguh-sungguh. Kalau abang di Universiti Singapura, ayah mahu Ikin belajar di Universiti Harvard. Bolehkan Tengku Shikin?’ tanya ayahnya, Tengku Fauzi apabila dia bersembang dengan Shikin atau nama timangannya Ikin selepas mereka makan malam dua hari yang lalu.

‘Insya-Allah, ayah. Akan Ikin laksanakan impian ayah itu. Eemm…ayah…esok malam Ikin ada Majlis Hari Guru di Hotel Hyatt. Rakan-rakan Ikin semuanya dah beria-ia nak ajak Ikin ke sana. Guru-guru kami pun ada. Boleh eh yah Ikin pergi? Baju untuk majlis itu pun Ikin dah beli tengahari tadi bersama Lina di Metro,’ kata Shikin dengan suaranya yang manja selain mengukirkan senyuman yang manis sekali.

‘Apa? Majlis makan malam? Kan ayah dah cakap beribu-ribu kali yang ayah tak suka Ikin keluar malam. Ikin masih tidak faham lagi?’ tanya ayahnya dengan suara yang tegas.

‘Alah ayah. Kan ayah boleh hantar Ikin ke majlis itu. Taklah ayah risau sangat. Nanti pulang ayah ambil Ikin lagilah,’ jawab Shikin bersungguh-sungguh.

‘Esok ayah tak boleh hantar Ikin sebab ayah ada kes jenayah yang perlu ayah selesaikan di mahkamah esok dan ayah akan pulang lambat. Dah, dah. Ayah tak mahu dengar apa-apa lagi dari Ikin. Ikin duduk rumah diam-diam dan ulangkaji pelajaran Ikin. Keputusan Bahasa Melayu Lanjutan dalam peperiksaan pertengahan tahun Ikin cuma dapat B3 saja. Pergi ulangkaji untuk subjek itu. Yang ayah tahu peperiksaan akhir tahun Ikin mesti dapat A1,’ kata Tengku Fauzi, dengan mimik mukanya yang garang ditambah lagi dengan suaranya yang tegas.

Shikin hanya diam. Dia tidak berani melawan kata-kata ayahnya yang sememangnya amat tegas dan sukar untuk bertolak-ansur dengannya. Shikin terus melangkah ke kamarnya tanpa menegur ayahnya.

Sesampai di kamarnya, dia terus menyembamkan dirinya di atas katil empuk yang diselimuti cadar berwarna merah pulasan. Air matanya seakan ingin mengalir tetapi tidak terdaya apabila dia cuba menahan api kemarahannya. Dia terus memeluk bantal panjang yang empuk itu dan memandang potrait ibunya yang tergantung di dinding biliknya.

‘Ibu! Tengok sahajalah keadaan satu-satu anak perempuanmu ini yang sering dikongkong. Ibu! Mengapalah kamu harus pergi ketika anakmu ini masih mendahagakan kasih sayangmu? Mengapa kamu harus menyahut seruan Illahi ketika aku masih memerlukanmu untuk melindungi aku? Mengapa ibu, mengapa?’ tanya Shikin dalam hatinya.

Ibu Shikin, Delilah dicabut nyawanya oleh Malaikat Izrail lima tahun yang lalu setelah mempertaruhkan nyawanya dalam satu pembedahan kerana menghidapi barah payudara. Dia tidak sempat diselamatkan kerana barahnya telah merebak walaupun pembedahan itu adalah yang ketiga. Kesian Shikin. Dalam meniti alam remajanya dia kehilangan orang yang amat-amat dia cintai.

Hanya seorang ibu yang dapat memahami masalah yang melanda anaknya. Hanya seorang ibu yang mempunyai firasat apa akan terjadi jika gelora yang melanda anaknya itu tidak diselesaikan. Ini semua dapat Shikin alami selama dua belas tahun sahaja dan di kala dia meniti alam remaja yang penuh dengan pancaroba, ibunya menyahut panggilan Illahi dan tidak dapat menemaninya. Hanya tinggal bapanya untuk mendidik dan menjaga dia serta abangnya.

‘Ibu, Ikin sudah tidak tertahan lagi jiwa dan jasad ini dikongkong dari dunia luar. Apa yang harus Ikin lakukan, ibu? Haruskah Ikin terus mengikut perintah ayah walaupun jiwa Ikin sering terseksa? Tidak! Ikin harus lepas dari cengkaman ayah! Ikin mahu berdikari! Ikin mahu bebas dari penjara ayah! Ikin nekad akan melakukan ini dan akan Ikin buktikan bahawa Ikin boleh berjaya tanpa seorang ayah yang sering memenjarakan Ikin dari dunia luar,’ debat Ikin dalam sanubarinya dengan ketegasan dan kenekatan.

Pada keesokan harinya, selepas pulang dari sekolah dia tidak pulang sebaliknya mengikut Lina pulang dengan alasan ingin menumpang rumahnya buat sementara waktu. Lina, walaupun teragak-agak namun dibenarkan. Dia tahu ada masalah yang melanda rakan baiknya itu semenjak beberapa hari yang lalu. Akan dia menanyakan rakan baiknya itu akan gelora yang berkocak di dalam hatinya.

Kejadian pada malam semalam masih berlegar-legar di dalam fikiran Shikin apabila dia menceritakannya pada Lina. Lina yang terperanjat dengan kelakuan Shikin yang tiba-tiba mengamuk apabila dia cuba menasihatinya terkedu sebentar. Dia memandang ke jam berbentuk hati berwarna merah. Sudah pukul 9 malam. Waktu begini berita sedang dibaca di stesen radio RIA. Lina terus membuka radio. Memang tepat jangkaannya. DJ Shasha, deejay kegemarannya sedang menyampaikan berita.

‘Sebuah nahas jalan raya berlaku tadi sekitar 8.15 malam di Alexander Road di mana sebuah lari telah merempuh sebuah kereta Proton Wira berwarna biru gelap….’ DJ Shasha membaca berita.

‘Eh, Lin. Kuatkan lagi suara radio tu,’ perintah Shikin pada Lina yang sedang terbaring di permaidani bulat.

Lina bingkas bangun dan melakukan apa yang disuruh Shikin.

‘Dalam nahas tersebut, pemandu lori itu gagal mengawal lorinya apabila di cuba membelok ke kanan menuju Alexander Road lalu merempuh kereta Proton tersebut dari belakang. Pemandu kereta itu yang merupakan seorang lelaki Melayu berumur sekitar 40-an cedera parah akibat dari pelanggaran itu dan dikejarkan ke Hospital Besar Singapura. Identitinya masih belum diberitahu oleh pihak polis. Sesiapa yang menyaksikan kemalangan itu diminta menghubungi Trafik Polis di 258 5858,’ terang pembaca berita tersebut.

‘Eh..biar betul. Ayah aku berumur sekitar 40-an dan dia memang memandu kereta Proton Wira. Takkan itu ayah aku? Lina, macam mana ni? Ah..ah..tak mengapalah biar aku telefon ayah aku dulu,’ kata Shikin dengan nada cemas lalu dia mencapai telefon bimbitnya dan menekan nombor telefon ayahnya.

‘Lina! Ayah aku tak angkat telefon bimbitnya. Aku telefon di pejabatnya dan rumah pun tak ada orang yang angkat. Mari ah ikut aku. Kita naik teksi pergi hospital tu. Risau betul aku selagi aku tak tahu siapa pemandu yang cedera parah itu,’ kata Shikin, yang diikuti oleh Lina beredar dari bilik Lina.

Sesampainya di Hospital Besar Singapura, mereka terus menuju ke meja pendaftaran di Unit Kecemasan.

‘Cik, cik, boleh saya tahu lelaki yang terlibat dalam kemalangan di Alexander Road kini di mana?’tanya Shikin pada jururawat yang bertugas itu dengan tergopoh-gapah dengan nada yang agak sesak.

‘Oh..dia kini sedang dibedah di bilik pembedahan di tingkat dua. Boleh saya tahu awak…’jawab jururawat itu.

Namun belum jururawat itu habis bertanya, Shikin terus menarik tangan Lina dan mereka berlari ke arah lif untuk ke tingkat dua. Orang disekeliling mereka hanya dapat melihat kelakuan mereka. Sudah menjadi lumrah perkara sebegini terjadi di Unit Kecemasan.

‘Eh…bilik pembedahan yang mana satu?’ tanya Lina sebaik mereka sampai di tingkat dua.

‘Eeemmm..mari kita cari. Oh…aku rasa bilik itu. Cepat!’ jawab Shikin dan mereka berjalan dengan pantas di bilik pembedahan lima di mana lampu ‘Operation Theatre’ dinyalakan.

Apabila mereka sampai di bilik pembedahan tersebut, seorang doktor baru keluar lalu menegur mereka.

‘Adakah awak anak kepada pemandu tersebut?Eemmm..minta maaf kerana saya tidak dapat menyelamatkan dia,’ kata doktor lelaki itu.

Pintu bilik pembedahan dibuka dan sebuah mayat kaku terbaring di kereta sorong itu. Shikin dengan perlahan-lahan membuka kain yang menutupi mayat tersebut…

Siapakah orang yang sibuk? Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumanya? Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil
berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya? Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin? Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi? Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik? Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas? Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit? Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal? Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT? Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang posting ini begitu sahaja, malah dia tidak menyampaikan pula pada org lain.

Gema gugurkan Rosmah di Unisel




































Keinginan menggugurkan isteri perdana menteri Rosmah Mansor sebagai canselor Universiti Industri Selangor (Unisel) bergema semula malam tadi di satu majlis yang dihadiri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Para pelajar yang menghadiri "Pidato Kepemimpinan dan Sesi Dialog" bersama penasihat PKR sebulat suara menolak isteri Datuk Seri Najib apabila diajukan isu tersebut.

Hanya seorang pelajar yang mengangkat tangan apabila Anwar bertanya sama ada wajar wanita pertama negara dikekalkan sebagai canselor Unisel - seperti ditegaskan menteri besar, tahun lalu.

Menurut laman web penyokong mantan timbalan perdana menteri itu, isu itu berbangkit semula apabila seorang daripada lebih 2,000 pelajar mengemukakan cadangan menukar naib canselor mereka kini.

"Seluruh pelajar Unisel bertepuk menyatakan persetujuan," satu coretan blog Anwar Ibrahim Club (AIC) dipetik.

Susulan cadangan itu dalam sesi soal jawab selepas ucapannya selama sejam, Anwar kemudiannya meminta pelajar-pelajar yang ingin Rosmah diganti agar mengangkat tangan tanda bersetuju.

"Riuh rendah keadaan bila seluruh dewan yang sesak dengan pelajar-pelajar, termasuk beberapa pensyarah juga, mengangkat tangan dan bertepuk menandakan persetujuan mereka," laporan blog itu dipetik.

Timbalan pengarah progam tersebut Maisarah Ismail, yang membangkitkan cadangan kontroversi itu, memberitahu Malaysiakini lewat petang ini bahawa majlis anjuran Majlis Perwakilan Pelajar itu diadakan bagi menggalakkan pelajar lebih terbuka menggerakkan politik kampus.

Pelajar tahun akhir diploma sains perpustakaan, yang juga exco AIC, berkata ia juga bertujuan menggalakkan pelajar Unisel lebih berani bersuara tentang isu-isu semasa, termasuk isu dalam kampusnya di Bestari Jaya, Kuala Selangor.

Majlis turut dihadiri Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar Unisel, Profesor Madya Zainal Abidin Kidam dan sekumpulan pensyarah.

Desakan yang sama pernah disuarakan oleh pergerakan Pemuda Pakatan Rakyat awal November lalu tetapi ia segera ditolak oleh Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, menteri besar Pakatan Rakyat.

Dalam surat bantahan 5 November lalu, mereka mendakwa Rosmah "tidak memiliki keunggulan keilmuan yang sewajibnya ada pada gedung ilmu."

Unisel, yang ditubuhkan pada 1999, melantik Rosmah sebagai canselor pertamanya pada Ogos 2006.

Ia diuruskan oleh Pendidikan Industri Yayasan Selangor Sdn Bhd (PIYSB) yang dipengerusikan oleh menteri besar.

with my friends @putrajaya



wit my car...lalala~~(O___@)"


org dtg ptrajaya mmg ntuk bgambo je ke eh...leh wat bisnes mek gambo..skeping samah(5 poseng)..wahhh!!mmg kaye raye r...ni pic aku,k.atiey,yani n reez...serba hitam putih..geng boria ni......itam itu mnawan..kui3~~



aku,atiey ngan yani........kebosanan ujung mggu tym sotsem..ni la koje..merayap je..



syok lepak sini utk mnenangkn fikiran y x brape srabut~~hehe....

Tuesday, July 7, 2009

Hijau daun-suara








Disini aku masih sendiri
merenungi hari-hari sepi
Aku tanpamu
Masih tanpamu

Bila esok hari datang lagi
Ku coba untuk hadapi semua ini
Meski tanpamu, Oo… meski tanpamu

Bila aku dapat bintang yang berpijar
Mentari yang tenang bersamaku disini
Ku dapat tertawa menangis merenung
di tempat ini aku bertahan

Suara dengarkanlah aku
Apa kabarnya pujaan hatiku
Aku disini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

Suara dengarkanlah aku
Apakah aku slalu dihatinya
Aku disini menunggunya
masih berharap di dalam hatinya

ku ingin kamu





Romance Band - Ku Ingin Kamu

Demi semua yang aku jalani bersamamu
Kuingin kau jadi milikku
Kuingin kau disampingku

Tanpa dirimu hanya manusia tanpa cinta
Dan hanya dirimu yang bisa
Membawa surga dalam hatiku


Kuingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani…

Sentuhanmu
Bagaikan tangan sang dewi cinta
Yang berhiaskan bunga asmara

Dan membuatku tak kuasa

Di setiap alir darahku
Tersimpan di hati kecilku
Bahwa dirimu terindah untukku

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas
Selama Tuhan masih mengizinkan
Kuingin selalu menjagamu

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas

Jangan pernah tertidur untuk memahami kehidupan

Kawan, untuk dapat menikmati kehidupan hal terpenting yang perlu kita lakukan dalah SEDAR. Inti dari semua kegiatan yang kita lakukan adalah sedar. Tanpa kesedaran hidup ini tidak akan pernah bermakna. Namun pada kenyataanya, banyak dari kita yang hidup dalam keadaan “tertidur”. Sebagian dari kita lahir, tumbuh, menikah, mencari nafkah, mengurus anak, belajar dan akhirnya meninggal dalam keadaan “tertidur”.

Kita seringkali hidup seperti terhipnotis. Kita tahu dimana kita belajar, kitapun paham dimana kita menyimpan harta benda kita, pun kita tahu betul berapa nombor pin tempat kita menyimpan harta kita tersebut, demikian juga anda tahu bahwa ada orang lain yang meminta harta kita tersebut, dan andapun tahu pada saat itu anda menyerahkannya, namun celakanya kita tidak sedar dengan itu semua.

Banyak dari kita hidup bagaikan robot, hidup tanpa jiwa, kita bergerak tanpa kita sadari. Semua tindakan kita telah dikendalikan oleh orang lain, oleh jabatan, wang, harta benda, kedudukan, dan lainnya sehingga mata batin kita buta karenannya.

Menyedari sangat berbeza dengan mengetahui. Kita tahu bahawa merokok itu berbahaya bagi kesihatan kita, namun tiap hari kita tidak pernah berhenti merokok. Kita sedar bahwa korupsi itu berdosa, namun kita tidak pernah meninggalkannya. Kita tahu bahwa suap itu haram tapi kita masih juga melakukannya. Kita seringkali tidak tahan terhadap berbagai godaan yang ada di depan kita. Itulah bukti bahwa kita tahu akan tetapi kita tidak sedar. Kita laksana jasad hidup tanpa norma dan jiwa, kita laksana robot yang jalan hanya dengan dikendalikan oleh nafsu kita.

Kematian mungkin satu-satunya hentakan terpesar yang dapat menyedarkan kita. Cuba kita banyangkan seandainya kita sedang khusyuk melihat pertunjukan musik dari musisi terkenal. Disaat pertunjukan akan mencapai puncaknya, tiba-tiba elektrik terputus. Kemudian pengacara mengumumkan “Saudara-saudara karena elektrik terpadam maka pertujukan ini dibubarkan, sila pulang kerumah masing-masing”. Walau bagaimanapun kerasnya protes kita, pengacara hanya mempertegas bahwa “Perutunjukan sudah selesai, elektrik tidak akan pernah hidup lagi”. Disaat itulah kita sedar alangkah perlunya elektrik tersebut bagi sebuah pertunjukan. Demikan halnya kita, disaat kita sedang menikmati masa kejayaan kita, jika ajal sudah mengunjungi kita, kita tidak dapat mengelak lagi, dan kehidupan dunia tidak akan pernah singgah kepada kita lagi.

Hidup seringkali menipu kita. Kita seringkali dikaburkan oleh gemerlapnya keindahan dunia padahal kita masih memiliki tujuan yang lebih tinggi lagi iaitu kehidupan setelah kematian. Untuk dapat bangun kita harus memiliki tiga hal yaitu 1) Siapa diri kita, 2) Darimana diri kita berasal dan 3) Kemana kita akan pergi setelah kita tidak lagi tinggal di bumi ini.

Kawan kita mungkin perlu untuk mengalami kejadian-kejadian yang pahit untuk menyedarkan kita. Namun, masih ada cara yang lebih mudah dan murah untuk membuat kita sadar. Belajarlah mendengar dan mempelajari pengalaman-pengalaman orang lain. Bukalah mata hati kita untuk mendengarkan, melihat dan memperhatikan pengalaman-pengalaman orang lain. Sayangnya, banyak dari kita mendengarkan, belajar, dan mengamati bukan untuk menyedarkan kita, akan tetapi kebanyakan dari kita menggunakan itu semua untuk lebih memperkuat pendapat kita sendiri. Orang-orang seperti inilah yang masih tertidur dan belum sepenuhnya terbangun.

Kawan bangunlah, dengan menyadari bahwa kita hanya sementara di dunia ini. Raga kita hanyalah rumah untuk jiwa-jiwa kita yang pada akhirnya akan kita tinggalkan, untuk menuju kerumah yang lebih abadi.

Cinta Leh Timbulkan Motivasi


Cemana cinta leh timbulkan motivasi?

Bila kita sudah suka, kita akan jadi gembira. Bila kita sudah gembira, kat situlah kita ada tenaga untuk melakukan sesuatu dengan penuh keseronokan, penuh keghairahan. Seorang lelaki yang bahagia dilamun cinta akan merasa sungguh bersemangat untuk bekerja dengan kuat sekali. Seorang gadis yang bahagia kerana cinta, akan tekad untuk memberi segala apa yang dia ada pada kekasihnya.

Biasanya, wanita, gadis dan perempuan adalah orang disebalik kejayaan seorang lelaki. Bila seorang gadis merasa bahagia, dia akan rasa bersemangat untuk berkhidmat sebaik mungkin, sebab dia nak membuat pasangannya gembira dengan apa yang dia buat, apa yang dia lakukan.

Bila lelaki memuji masakannya, cuciannya, kerja-kerjanya, dia akan rasa cukup gembira, girang sekali. Abes ilang segala penat lelahnya. Dia suka dihargai.Inilah yang dikatakan cinta boleh menimbulkan motivasi.

Cinta boleh membuat Anda gembira. Bila Anda selalu gembira, lebih banyak gembira dari duka, Anda senang nak mencapai matlamat Anda, pendek kata, Anda senang nak berjaya dalam apa jua yang Anda lakukan.

ustaz azhar-kahwin

video

education nite



ni diantare photo2 y diambil mase malam education nite...bertemakan arabian..



bersame pengerusi fakulti pendidikan prasekolah..



ngan clasmate,peje...



with najwa y wat psembahan sajak guru malam ni...kami same2 join koir kami guru malaysia~



with my classmates...



farah izzati,ezdiani,fathihah dan syazleenda d malam education~



baru sampai kat main hall unisel~